Money, money, money…
Som liten företagare, inom en kanske ovanlig bransch så är ekonomi och bokföring läskiga grejjer. Speciellt om du inte får in så mycket pengar. (Här kommer ”övriga inkomster” in, läs här.)
Jag kommer inte från en familj av företagare och har ingen ekonomutbildning. När jag började med min firma kunde jag sy. Resten har kommit med tiden. Jag kan inte påstå att jag är någon expert, (verkligen inte) och jag tycker att du vid tvivel alltid ska prata med ett proffs.
I början har du inte alltid råd med en revisor. För min del kommer det att bli en lyx att unna mig när ekonomin tillåter det, med bekväm marginal.
Innan dess behöver du fortfarande sköta dina rutiner. Som liten företagare kan det vara oerhört förvirrande att veta vilja rutiner jag verkligen behöver. Så jag tänkte punkta upp vad jag har lärt mig hittills:
-
Betala in momsen omedelbart.
2. Ha koll på hur mycket skatt du verkligen ska betala in och betala på ett sätt där du har kontrollen.
På skatteverkets hemsida kan du räkna ut din summa för preliminärskatt. Detta måste du göra för att få reda på hur mycket du ska betala in i månaden. Men: lägg dig på en något blygsam nivå. Du kan använda deras uträknare som ett sätt att kolla hur mycket det blir, du måste inte skicka in den på en gång (och du kan göra detta flera gånger under året). Men, säger du, ”ska man inte skicka in allt och vara duktig?”. Ja, men en gång räcker och tänk på att det som verkligen stämmer av din årliga skatt är deklarationen året därpå. Dessförinnan har du tid att kolla över allt.
När du är ny och liten kan dina inkomster åka berg- och dalbana under året och att då ålagt sig att betala maxskatt varje månad kan kännas tufft. Om din ekonomi är bräcklig är mitt råd istället att:
– betala en hög men hanterlig summa varje månad
-räkna ut hur mycket den slutgiltiga skatten kan bli, worst case scenario, och sätt in extra på skattekontot de månader du får in mer pengar. För att vara riktigt trygg kan du ta i lite i överkant, du kan alltid ha dem till godo på skattekontot nästa år.
Genom att göra så här får du lite svängrum och kontroll på NÄR du betalar in din F-skatt. Det viktigaste är att den är fullständig när skatteverket ska dra den från ditt skattekonto. (Vilket de gör under året, månadsvis OCH efter deklarationen.)
Exempel: ett företag omsätter 200 000 kr ett år och har kostnader för ca 80 000 kr. Detta ger en F-skatt för ca 4-45 000 kr, med de avdragen som just denna firma kunde göra (väldigt få och blygsamma).
3. Investera!
Om du investerar en del av din vinst i avdragsgilla saker (kontorsmaterial, maskiner, inredning, marknadsföring..) så kan du dra av detta i deklarationen och då få något lägre skatt. Du kommer säkert att märka att vissa år behöver olika saker. Ibland behöver du jobba undan, ibland är det verkligen dags att investera.
När du aktivt jobbar på att sänka din skatt genom att investera, se till att du lägger pengarna på sådant som du kan ha nytta av länge (tack staten för min nya arbetsbänk!).
Såvitt jag förstår så kan du fortfarande pensionsspara och dra av på skatten men bara om du köper en pensionsförsäkring. (Jag är inte bombsäker men det lät som att man kan dra av så länge man har ett köpebrev att visa i bilagorna till deklarationen.)
Men det är en poäng att fundera över: om du inte vill att staten ska ta alla skattepengarna (även om en del av det är till din pension) så är avdragsgilla investeringar nästan det enda sättet att behålla ”värdet” av de pengarna. (Jag vet inget om konton på Cayman- öarna 😉 )
4. Det är inte säkert att du behöver ett bokföringsprogram.
Jag har haft Visma, Fortnox, Speedledger… och ändå slutar det alltid med att jag sitter och räknar på papper…
Om du har mängder med små köp eller på annat sätt en mängd spretiga poster i firman så kan ett program vara en stor hjälp. Men ett pyttelitet företag klarar sig ofta helt ok med pappersvarianten eller en Excel-fil. Det väsentliga är att sortera upp alla typer av utgifter och inkomster, ha koll på olika momssatser, om du köpt saker utomlands osv och sedan addera ihop dem.
Det enklaste programmet jag haft är helt klart det som du kan få via banken (Speedledger). Det är kopplat till ditt företagskonto och så länge du ser till att alla dina köp och inbetalningar går dit så hamnar de även rakt in i bokföringen. Sedan kollar du av punkt efter punkt att de ser korrekta ut och trycker sedan ”ok”. De kan även koppla dina kunders fakturor till en Inkassotjänst utifall att du får problem med en kund, vilket inte är så dumt.
Jag betalar ca 190 kr/mån till Speedledger men räknar på papper för att jag är för lat för att ringa support när jag kör fast. Inte programmets fel utan mer mitt…
5. Stalk a native.
Börja följ ekonomibloggar, även om du bara förstår hälften. Ekonominördar har alltid kollen innan du har det och har ofta idéer på hur du skyddar dig från potentiella fallgropar.
Se det som att gå i skolan, skaffa färgpennor och anteckna det som du kan använda, tips och tricks.
Så…
Hej! Vilka toppentips kring eget företagande inom skrädderibranschen! Jag har själv äntligen, på senare år ( är 44) , tagit tag i mina studier till Skräddare igen och började då följa din blogg. Det ända som retar mig är att du finns i Linköping, annars hade jag definitivt velat böna och be om lite lärlingstimmar! Själv bor jag i Jönköping och tänkte kolla med dig om du vet om någon duktig skräddare här i trakten? Får jag annars, längre fram i höst, gå med dig en dag på jobbet? Så tar jag tåget… Lycka till med allt! / Sofia
Hej Sofia!
Jag svarade dig direkt i mejlen och självklart får du komma och hänga med en dag! Vad roligt att du har nytta av tipsen!
/Ellen